Kas sa tead, kes sa tegelikult oled?
Me elame ajal, kus järjest enam inimesi hakkab
üles ärkama kollektiivsest unest ja taipama, kes nad tegelikult on ja milleks
nad siia ilma loodi. Ja tuleb tunnistada, et on ka viimane aeg, sest sarnaselt
edukust ja raha edasi jahtides me lihtsalt hävitame ennast siin planeedil.
Kliima soojenemine ei ole mingi sõnakõlks, fossiilsed kütused on lõpukorral,
ülemäärane liha söömine jätab kasvuhoonegaaside näol jälje atmosfääri,
tarbeesemete ületarbimine reostab nii maismaad kui ookeane ja seda loetelu võib
pikalt jätkata. Muutus saab toimuda indiviidi tasandilt ja suurima
nihke mõtlemises tooks minu arvates kaasa see, kui inimesed taipaksid, kes nad
tegelikult on ehk mis on nende põhiloomus.
Kas sina tead, kes või mis sa oled? See küsimus
tundub nii naeruväärne, et ilmselt ei vaevu sa isegi mõttes sellele vastama. Aga vastus ei olegi nii ilmselge. Reeglina seostavad inimesed ennast
oma nimega, oma mälestustega, oma saavutustega, oma eesmärkidega jne. Ehk keha,
kellel on mõistus ja kes aja edenedes liigub vanaduse poole. Kui me aga lähtume
oma vahetust kogemusest, siis see pole üldsegi nii, nagu tundub.
Mina on meie elukeskmes olev tegelaskuju, mille ümber terve elu keerleb. Me
mõtleme tema nimel, me tunneme tema eest, me tajume ja käitume teda esindades. Tavapäraselt
mõeldakse mina all keha-meelt ja kõike muud peetakse
eraldiseisvateks objektideks või välismaailmaks. Meil on meie mõtted, tunded ja
tajud, kuid miski on alati teadlik nendest. Seega ei kuulu näiteks mõtted meie
põhiloomuse hulka, nad ei ole aluseks või algallikaks, kuna neid teatakse ja
kogetakse. Meie mõtted ilmuvad ja kaovad, aga kui mõtted oleksid meie
põhiloomuse osa, siis mõtte kadumisega kaoks ka osa meist. Me ei saa aga väita,
et meie vahetu kogemus viitaks sellele, et koos mõtete haihtumisega haihtub
alati ka osa meist. Seega mina on
see, kes on teadlik mõtetest, aga ei ole mõtted ise.
Liigume edasi kehasse, mida me tunnetame ja
millega tajume. Me tunnetame, kuidas jalataldade all kiheleb, kuidas tühi kõht
tekitab nälja tunde või kuidas käsi kokku hõõrudes tekib peopesas soe tunne. Niiviisi
tunnetame me oma keha seestpoolt ja ükski tunnetus ei kesta väga kaua. Samuti
me näeme, kuuleme ja haistame ehk tajume oma keha. Ka tajud ilmuvad ja kaovad ega
kesta kaua. Teisiti öeldes me ei koge kunagi järjekestvat ja pidevat keha. Meil
on kontseptsioon sellest, kuidas meie keha on kestnud 20, 30 või 40 aastat, aga
meie kogemus kehast viitab
vahelduvate tunnetuste ja tajude jadale. Ja mis on see, mis on teadlik kõigist
tunnetustest ja tajudest? Misiganes see on, aga me kutsume seda minaks.
Kolmas element meie kogemuses on väline
maailm, mida me tajume viie meelega: nägemine, kuulmine, maitsmine, haistmine
ja kompimine. Läbi meeleelundite kogeme me aistinguid. Kui kaua kestab üks kuulmisaisting?
Kümme aastat? Või kõigest mõne hetke? Oled sa kunagi kogenud lakkamatut
aistingut? Kas mõni aisting on kestnud terve elu? Ilmselgelt mitte. Teisisõnu
me ei koge kunagi järjekestvat maailma, vaid meil on kontseptsioon sellest, aga
see kontseptsioon ei lähe kokku meie kogemusega.
Ma ei ütle, et see kontseptsioon on vale või halb, lihtsalt see pole tuletatud
meie kogemusest. Mitte keegi pole kunagi kogenud järjekestvat maailma, vaid
näilik järjekestev maailm koosneb vahelduvatest tajudest. Kui sa paned silmad
kinni, kus maailm siis sinu jaoks on? Sa eeldad (mõtled), et see on endiselt seal väljas,
aga see pole su vahetu kogemus läbi tajude, vaid lihtsalt mõte. Tajud kestavad tavaliselt
küll kauem, kui mõtted või tunnetused, kuid sellegi poolest on nad mööduvad. Ja
miski on igal hetkel teadlik kõigist tajudest, millega me maailma kogeme.
Nüüd kui ma ei ole minu mõtted ega mälupildid,
tunded, tunnetused ega tajud (sest kõik need ilmuvad ja kaovad, aga mina jään),
siis kes või mis ma olen? Ma olen igihaljas ja alati kohalolev „taust“
mõtetele, tunnetele ja tajudele. Ma olen teadlik olev element igas kogemuses.
Ja ma olen ka teadlik, et ma olen teadlik! Ma olen teadvus. Ma olen tohutu „tühi ruum,“ millel pole piire, mis on
lõpmatu ja mida on võimatu isegi täpselt kirjeldada, sest iga sõna, millega
seda sildistada, vaid piirab selle olemust (sest ta on lõpmatus!). Samas kõik
sõnad on teatud limiteeringuga (neil on oma tähendus), seega omavahel
suhtlemiseks on vaja teha järeleandmisi.